Životopisy umělců
Barbora Buráňová
Barbora Buráňová se narodila v Brně a se zpěvem začala v Kantiléně, ve sboru dětí a mládeže pod Filharmonií Brno. S tímto souborem se zúčastnila několika mezinárodních soutěží, workshopů, např. s King’s Singers a nahrávání CD. V devíti letech byla vybrána do dětského sboru v opeře Turandot a Tosca v Národním divadle Brno. Aktivně se účastnila pásma koncertů Mozartovy děti. S Manýra ansámblem několikrát vystoupila v Mikulově v Dietrichsteinské hrobce.
Po absolvování brněnského gymnázia se přestěhovala do Pardubic, kde v současnosti studuje na konzervatoři pod vedením Jarmily Chaloupkové, navštívila kurzy s Mariuszem Kwiecienem, Simonou Šaturovou a pravidelně se účastní mistrovských pěveckých kurzů s Antoniem Carangelem. Zazpívala si též s komorním orchestrem pod taktovkou Františka Lodera.
Několikrát vystoupila v rámci operního představení ve Východočeském divadle v Pardubicích.
Mimo jiné má na Masarykově univerzitě vystudovaný obor Logopedie a vyučuje sólový zpěv na základní umělecké škole v Přelouči.
Vilém Cupal
2013 – 2016 hra na flétnu, začátky v ZUŠ _Vadima Petrova
2016 – současnost hra na trubku 2016 – 2022 učitel Josef Zámečník
2022 – současnost učitel Jiří Houdek Soubory
2021 – současnost Komorní soubor (kvintet v ZUŠ _Vadima Petrova pod vedením Jana Adamce)
2022 – současnost Dixies (dixieland v ZUŠ _Lounských pod vedením Luboše Krtičky)
2024 – současnost Bigband v ZUŠ _Vadima Petrova pod vedením
Nely Dusové
Soutěžní úspěchy
Jižní Město Music 2018 – 1. cena, V. kategorie
Jižní Město Music 2022 – 1. cena, IX. kategorie
Krajské kolo soutěže žáků _ZUŠ _ČR 2021/2022 – 2. cena, IX. kategorie
Krajské kolo soutěže jazzových souborů ZUŠ ČR 2023/2024 – 2. cena, Dixies + zvláštní cena za instrumentální výkon
Vojtěch Červenka
Klavír provází Vojtěcha Červenku od jeho šesti let. V oboru klavír vystudoval kroměřížskou konzervatoř, dále pokračoval na konzervatoři Jaroslava Ježka studiem dirigování.
Své vzdělání rozšířil v oboru klavírní spolupráce na Letní hudební akademii Kroměříž ve třídě Zdeňka Klaudy, kde získal mimořádnou cenu.
Působí jako korepetitor se zaměřením na zpěv. Spolupracuje s Adamem Plachetkou, Kateřinou Kněžíkovou, Vladimírem Chmelem, Tadeášem Hozou, Tamarou Morozovou a dalšími předními pěvci, a to jak na písňových i operních recitálech a mistrovských kurzech, ale také v rámci nastudování i premiérových oper. Doprovází kurzy dirigentské, sbory a na konzervatořích Jana Deyla a Jaroslava Ježka také instrumentální oddělení. V roce 2022 se účastnil nastudování opery Armida na festivalu ve Wexfordu. V písňové tvorbě v poslední době se spolkem Lieder society interpretuje v prvním uvedení nové cykly autorek a autorů české tvorby 20. století. Spolu s Monikou Jägerovou natočili pro Český Rozhlas cyklus Slávy Vorlové „Stesk“.
Nela Drozdová
Sopranistka Nela Drozdová je absolventkou Pražské onzervatoře, kde studovala ve třídě paní Moniky Brychtové a nyní nastupuje do třetího ročníku brněnské Janáčkovy akademie múzických umění pod vedením MgA. Ivany Pavlů, DiS.
Zaměřuje se především na klasicistní a romantickou operní tvorbu. Během svého studia vystupovala v rolích Zuzanky z opery W. A. Mozarta Figarova svatba, Mařenky z Prodané
nevěsty od B. Smetany, Valleta a Fortuny opery C. Monteverdiho Korunovace Poppey, nebo Lidunky z opery V Studni od V. Blodka.
V letošním roce vyhrála 1. místo v pěvecké soutěži Allegro 2024 a spolupracovala s Národním divadlem v projektu operní dílna – Prodána nevěsta.
Filharmonie Hradec Králové
Filharmonie Hradec Králové byla založena v roce 1978 pod názvem Orchestr města Hradec Králové, o rok později bylo těleso přejmenováno na Symfonický orchestr Hradec Králové, v roce 1987 na Státní symfonický orchestr Hradec Králové. Od vzniku České republiky (1. 1. 1993) nese orchestr název Filharmonie Hradec Králové, vyjadřující historickou kontinuitu sahající přes Filharmonii Sokola v Hradci Králové (1921–65) až k Filharmonické jednotě činné ve městě od roku 1887. Významné období uměleckého rozkvětu tělesa je spojeno se jménem prof. Františka Vajnara, který pracoval jako šéfdirigent s orchestrem nepřetržitě od roku 1991 až do roku 2001, kdy byl jmenován čestným šéfdirigentem tělesa. V letech 2001–2012 působil na postu šéfdirigenta tělesa Ondřej Kukal, v letech 2012–2018 Andreas Sebastian Weiser. Od sezóny 2018/2019 je šéfdirigentem FHK významný švýcarský dirigent Kaspar Zehnder. FHK vystoupila na pódiích významných koncertních síní Evropy (Grosser Musikvereinssaal ve Vídni, Gewandhaus v Lipsku, Victoria Hall v Ženevě, Queen Elizabeth Hall v Antverpách, Tonhalle v Düsseldorfu, Neue Flora v Hamburku, KKL v Luzernu aj.), účinkovala v Belgii, Francii, Itálii, Německu, Nizozemí, Polsku, Rakousku, Španělsku a švýcarském Murtenu. Vybrané koncerty jsou přenášeny Českou televizí, Televizí Noe a Českým rozhlasem. Dosaženou interpretační kvalitu orchestru dokumentují četné CD nahrávky pro tuzemské i zahraniční společnosti nebo pro Český rozhlas. FHK účinkuje na významných festivalech (Pražské jaro, Smetanova Litomyšl, Janáčkovy Hukvaldy, Český Krumlov aj.). Od roku 2005 pořádá FHK ve spolupráci s Českým rozhlasem Vltava unikátní festival Hudební fórum Hradec Králové, v rámci kterého provedla české premiéry děl Schnittkeho, Pendereckého, Henzeho, Kančeliho, Gubajduliny, Corigliana, Tan Duna, Pärta a dalších. Všechny koncerty Hudebního fóra pravidelně živě přenáší Český rozhlas Vltava. Filharmonie Hradec Králové se dlouhodobě věnuje oslovování také mladšího publika, prolínání hudebních žánrů a koncertům typu crossover.
Fiori Cantati
Dětský pěvecký sbor v současné podobě funguje na ZUŠ Chrudim od roku 2008. Navazuje na širokou tradici sborového zpěvu na naší základní umělecké škole, v městě i kraji. Do sboru dochází téměř sto zpěváčků ve věku od 3 do 19 let, kteří jsou rozděleni do čtyř oddělení. Na dnešním koncertu se představí koncertní oddělení sboru Fiori Cantanti s programem připraveným k roku české hudby. Sbormistrem je Martin Profous. Korepetitorem je Jan Hršel.
Zdeněk Häckl
Zdeněk Häckl začal hrát na housle v pěti letech pod vedením svého otce. Poté nastoupil na ZUŠ Svitavy, kde ho vyučoval Rudolf Mánek, který ho vedle klasické hudby zasvětil i do řady dalších žánrů. Na konzervatoř nastoupil nejprve v Brně do houslové třídy Mgr. Jiřího Novotného a poté v Pardubicích, kde studoval u Mgr. Jiřího Kuchválka. Je absolventem AMU Praha ve třídě Prof. Ivana Štrause a MgA. Pavla Hůly. Jako hráč orchestru je zván na koncerty po celém světě. Vystupoval pod taktovkou legendárních dirigentů (E. Morricone, Jiří Bělohlávek, Libor Pešek). Je stálým členem vokálně – instrumentálního souboru ReBelcanto, smyčcového tria Gentlemen a uměleckého kolektivu krematoria Pardubice. Spolupracuje s pěveckými sbory Jitro a Bonifantes. S pěveckým sborem Jitro natáčel v roce 2019 desku s dílem Bohuslava Martinů „Petrklíč“. Jako host vystupuje s JK bandem Pardubice.
Je vyhledávaným interpretem soudobé hudby a spolupracuje se soudobými skladateli (Lukáš Matoušek, Martin Kudrna, Petr Strejc). V roce 2018 provedl premiéru Houslového koncertu Petra Strejce s orchestrem Pražské konzervatoře. Vyučuje housle a souborovou hru na ZUŠ Pardubice – Havlíčkova. Zasedá také v odborných porotách soutěží ZUŠ.
Marie Anna Horálková
bez nadsázky říci, že je mimořádně všestranně nadaná. Komu se poštěstí, aby byl výborný hned ve třech uměleckých oborech – hudebním, tanečním a výtvarném?
Hodiny zobcové flétny paní učitelky Mgr. Šárky Hortové navštěvuje Maruška od svých šesti let. Nehraje jenom sólově, ale uplatňuje svoje hudební umění i při společném muzicírování. Svůj hudební projev si tříbí v různých komorních seskupeních. Vyzkoušela si hru v duu, triu i kvartetu. Poslední tři roky chodí do souboru zobcových fléten, kde se postupně seznámila s hrou na altovou, tenorovou i basovou zobcovou flétnu. Nejvíce si užívá hru v duu se svojí sestrou Valentýnou. Říká: „Co může být krásnější, než domácí pohoda a muzikantské souznění?“
Přestože má za sebou jako flétnistka celou řadu veřejných vystoupení, koncertovat v rámci festivalu Zlatá Pecka je pro Marušku i pro chrudimskou ZUŠ velká pocta a moc si váží toho, že tuto nabídku dostala.
I když je hudba pro Marušku vždy na prvním místě, je také skvělou tanečnicí a v ZUŠ Chrudim intenzívně pracuje i ve výtvarném oboru. Může se pochlubit významným úspěchem: Byla jí udělena 1.cena na prestižní výtvarné soutěži „Obraz pro Fenix“. Nejenže byla její práce vybrána odbornou porotou, ale vyhrála ve své věkové kategorii i online hlasování veřejnosti o nejkrásnější obraz. Výtvarné artefakty byly poté draženy v online prostředí za spolupráce s Aukčním domem Zezula a pod záštitou Nadace Dagmar a Václava Havlových Vize 97 a výtěžek z aukce byl věnován na rehabilitaci klientů ParaCENTRA Fenix, které již řadu let pomáhá lidem po poškození míchy.
Pro koncert talentů v rámci festivalu Zlatá Pecka si Maruška pro své vystoupení zvolila (ze všech fléten, které ovládá) sopránovou zobcovou flétnu. Chtěla by svým koncertním programem současným posluchačům dokázat, že sopránová zobcová flétna, často mylně považovaná za pouhou dětskou hračku, je plnohodnotným hudebním nástrojem, na který lze hrát skvělou, technicky náročnou a výrazově hodnotnou muziku.
Jiří Kabát
Jiří Kabát studoval Pražskou konzervatoř a Royal Conservatoire of Scotland. Jako sólista, dirigent nebo aranžér a skladatel spolupracoval s většinou tuzemských orchestrů. Je držitelem cen z mezinárodních soutěží a získal i další ocenění a stipendia jako např. Classic Prague Award, Governor’s Prize, Tillett Trust Bursary a další. Po osm sezón zastával pozici violisty Vlachova kvarteta Praha, dva roky působil v téže roli u Pavel Haas Quartet.
Působil jako pedagog na Konzervatoři Pardubice, od školního roku 2020/21 byl jmenován ředitelem Základní umělecké školy Pardubice – Polabiny. Je stálým členem souboru Barocco sempre giovane. Jiří je také absolventem oboru skladba a dirigování ve třídě Jiřího Gemrota resp. Miriam Němcové a Miroslava Košlera. V roce 2011 získal cenu absolutního vítěze druhého ročníku Mezinárodní skladatelské soutěže Antonína Dvořáka. Je držitelem ceny OSA za rok 2013 pro nejúspěšnějšího skladatele vážné hudby. Jeho díla zněla např. na Festival International Echternach, v komorním cyklu FOK a České Filharmonie, Festival du Lubéron a mnoha dalších.
Dětský pěvecký sbor Kajetánek
Dětský pěvecký sbor Kajetánek byl založen Silvií a Petrem Pálkovými v roce 1994. Od roku 1997 pracuje sbor pod vedením paní učitelky Petry Kotyzové.
Žáci se zde setkávají se základy sborového zpěvu v jednohlasu,
ale i vícehlasu. Osvojují si základní pěvecké návyky, učí se společné práci v kolektivu.
Daniel Kfelíř
Daniel Kfelíř pochází z Plzně, kde na tamní konzervatoři vystudoval zpěv u doc. Svatavy Luhanové. V letech 2015 až 2021 byl studentem na pražské HAMU ve třídě prof. Ivana Kusnjera. Nyní studuje na rakouské vysoké škole Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni ve třídě prof. Margit Klaushofer.
Tam nastudoval roli Harlekýna ve Straussově opeře Ariadna na Naxu v Zámeckém divadle Schönbrunn v rámci operního studia. Momentálně působí jako hostující sólista v Národním divadle v Praze, Národním divadle v Brně, Národním divadle moravskoslezském v Ostravě, Divadle J. K. Tyla v Plzni a dalších.
Minulý rok debutoval ve Státní Opeře v Praze v roli Silvia v opeře Komedianti od Ruggera Leoncavalla. Operu nastudoval pod taktovkou dirigenta Andreye Yurkeviche a v režii Ondřeje Havelky. Na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech v kategorii Junior obdržel 1. cenu včetně dalších pěti mimořádných cen. Ztvárnil také roli Apollona v opeře Alceste od Ch. W. Glucka v německém Bayreuthu v rámci festivalu – Gluck Festspiele.
Také se prezentoval na festivalu Janáček Brno 2022 v oratoriu Quo Vadis od polského skladatele Nowowiejského, kde zpíval part Ježíše pod hudebním vedením Johna Fioreho. Spolupracuje také s operním spolkem RunOperun na mnoha scénických i koncertních projektech. Roku 2022 se zúčastnil koncertního turné v Iráku ve městě Erbíl, kde představil české i světové operní árie.
Dále se několikrát uvedl jako host na Barokní noci v Českém Krumlově nebo na festivalu Hudební léto Jezeří. Vystupuje také koncertně doma i v zahraničí (USA, Finsko, Irák, Německo, atd..).
Zdeněk Klauda
Dirigent Zdeněk Klauda (*1979) je komplexní uměleckou osobností. Vedle kariéry dirigenta se věnuje vedení hudebního nastudování v Národním divadle v Praze a současně je dramaturgem Festivalu Jakuba Jana Ryby. Mezinárodní kariéru započal v roce 2008, kdy byl přizván k nastudování Dvořákovy Rusalky v rámci Salcburského festivalu. Od té doby je pravidelně zván do prestižních evropských operních domů (Bavorská státní opera v Mnichově, Semperova opera v Drážďanech, Vídeňská státní opera či Pařížská národní opera). V roce 2012 se podílel na hudebním nastudování Janáčkových Příhod lišky Bystroušky pro festival v Glyndebourne a v další sezoně pak Mozartovy Figarovy svatby tamtéž. V roce 2012 získal 3. cenu na dirigentské soutěži v rumunské Constantě. Jako asistent spolupracoval s dirigenty Franzem Welser-Möstem, Kyrillem Petrenkem, Vladimirem Jurowskim nebo Tomášem Netopilem.
Je zakladatelem a šéfdirigentem vlastního orchestru Komorní filharmonie L‘Armonia Terrena, ve kterém spolupracuje s hráči absolutní české špičky. Pro vydavatelství Nibiru Publishers natočil se svým orchestrem tři CD, první „DECADE“ se sopranistkou Simonou Šaturovou a s díly Mozarta a Myslivečka, druhému CD s nahrávkou světové premiéry díla Jakuba Jana Ryby Stabat mater bylo uděleno prestižní ocenění DIAPASON DÉCOUVERTE a září roku 2019 vyšla u stejného vydavatelství nová nahrávka „Requiem“ Antonína Rejchy.
Hostuje u českých orchestrů (Jihočeská komorní filharmonie, Filharmonie Hradec Králové, Moravská filharmonie Olomouc, Komorní filharmonie Pardubice), operních domů (Národní divadlo Moravskoslezské v Ostravě) a na významných českých festivalech (Svatováclavský hudební festival). Pravidelně doprovází s orchestry špičkové české i světové pěvce jako jsou Simona Šaturová, Adam Plachetka či Veronika Dzhioeva.
V lednu 2018 debutoval jako dirigent na scéně moskevské Nové opery. V témže roce uvedl s orchestrem Národního divadla v Praze ve světové premiéře oratorium Augustýna Šenkýře Dies Numini et Principi.
V lednu 2019 se podílel na hudebním nastudování Prodané nevěsty v drážďanské Semperově opeře, debutoval u Štátnej filharmónie Košice a v únoru 2019 debutoval v Národním divadle v představení Mozartovy opery Kouzelná flétna. V sezóně 2019/2020 dirigoval v Národním divadle v Praze Mozartovu operu Don Giovanni. V téže sezóně vystoupil se svým orchestrem jako host Českého spolku pro komorní hudbu v rámci jejich koncertní sezóny pro Českou filharmonii.
Martin Kudrna
Absolvoval pardubickou konzervatoř ve hře na varhany. Působí jako korepetitor a asistent v chlapeckém sboru Bonifantes. Je držitelem druhé ceny soutěže skladatelských kurzů ISAM v Ochsenhausenu pod vedením lektora Jana Jiráska (držitel českého Lva, tvůrce hudby k filmu Kytice, Bathory aj.) a Offera Ben Amontse (vedoucí katedry v oboru skladba na Univezitě Colorado Springs). Rovněž působil jako doprovodný pianista v inscenaci Limonádový Joe, která byla také provedena v rámci přehlídky amaterských divadel Jiráskův Hronov, ztvárněném v pardubickém amatérském divadle Exil. Nyní dále působí jako dirigent a korepetitor ve vokálně-instrumentálním souboru ReBelcanto. Patří k nejvýraznějším hudebním osobnostem mladé generace v regionu.
Iva Kramperová
Iva Kramperová (* 1984) je česká houslistka a pedagožka.
Houslistka Iva Kramperová absolvovala Konzervatoř Pardubice (PhDr. Vladimír Kulík) i Hudební fakultu Akademie múzických umění v Praze (Prof. Ivan Štraus a prof. Leoš Čepický). Účastnila se mistrovských kurzů u Václava Hudečka v Luhačovicích a u Régise Pasquiera ve Francii. Od roku 2004 je koncertním mistrem souboru Barocco sempre giovane (umělecký vedoucí Mgr. Josef Krečmer), s kterým natočila řadu CD a vystoupila na koncertech v ČR i v zahraničí, a to včetně festivalů jako je Pražské jaro. Sólově vystupovala s Komorní filharmonií Pardubice či Filharmonií Plzeň, spolupracuje s osobnostmi jako Václav Hudeček, Ivan Ženatý, Jiří Stivín, Barbara Maria Willi, Radek Baborák a další. Je profesorkou houslové hry na pardubické konzervatoři.
Martin Levický
Martin Levický (*1986) Již v dětských letech dosáhl vítězství v národních i mezinárodních klavírních soutěžích – Amadeus Brno, Prague Junior note, Virtuosi per musica di pianoforte v Ústí nad Labem, kde získal i titul absolutního vítěze. Později přidal úspěchy např. vítězstvím v mezinárodní smetanovské soutěži v Plzni či cenou za nejlepší provedení skladby Arnolda Schönberga na hudebním festivalu Prag – Wien – Budapest v Rakousku v roce 2003. V roce 2005 zvítězil v mezinárodním konkursu o stipendium firmy Yamaha. V roce 2007 získal první cenu na soutěži Bohuslava Martinů v Praze. Poté získal 3.cenu na soutěži Leoše Janáčka v Brně (2008). Velkého úspěchu dosáhl vítězstvím na soutěži J. N. Hummela v Bratislavě (2011).
Již jako dvanáctiletý vystoupil s orchestrem pražských filharmoniků pod taktovkou Gaetana Delogu na slavnostním novoročním koncertu ve Španělském sále Pražského hradu. Sólově vystoupil s orchestrem Slovenské filharmonie, Filharmonie Brno, Virtuosi di Praga, Solisti di Praga, Bacau filharmonie, Orchestr Plzeňského divadla, Moravská filharmonie Olomouc a další. Spolupracoval s dirigenty jako jsou Peter Altrichter, Petr Vronský, František Vajnar, Rastislav Štúr, Emmanuel Siffert, Přes mladý věk již uskutečnil mnoho významných koncertních vystoupení. Provedl dva recitaly na festivalu Beethoven fest v Bonnu. Účinkoval v cyklu koncertů „Musikerlebnis Mitteleuropa“ ve Vídni a v Krakově. Koncertoval také v USA v Sewanee, kam byl v roce 2002 pozván na dvouměsíční studijní pobyt a v japonském Kjótó při světovém setkání mladých umělců (2006). Významná byla vystoupení ve španělském Santanderu spolu s violoncellistou světového významu Fransem Helmersonem (2005). Doprovázel též legendu, houslistu Josefa Suka při koncertu na zámku Štiřín. V roce 2009 byl vybrán na koncertní turné „Masters on Tour“, v rámci kterého vystoupil například v Rachmaninově sále Moskevské konzervatoře. Sólově účinkoval i na Bratislavských hudebních slavnostech.
Jeho prvními vyučujícími byli prof. Miluše Kárová a Jiří Toman. Na pražské akademii múzických umění studoval u prof. Petera Toperczera, po jeho smrti u prof. Borise Krajného. Během studia se účastnil také klavírních mistrovských kurzů, které vedli Matti Raekalio, Dmitrij Bashkirov, Mikchail Voskresensky, Vitalij Margulis, Boris Berman, Claudio Martinez Mehrer, Jacques Rouvier a další.
Nora Lubbadová
NORA LUBBADOVÁ (14) si přes své rané mládí vybudovala pověst jedné z nejtalentovanějších pianistek na naší i zahraniční scéně. Na klavír začala hrát od čtyř let a od pěti let veřejně vystupovala. Dosud se zúčastnila desítek soutěží motivována možností hrát pro posluchače. V sedmi letech si poprvé zahrála s orchestrem větu z Mozartova koncertu, v deseti letech objevila televizní soutěž Louskáček v Moskvě, kam byla na základě nahrávky vybrána. Prošla vítězně dvěma koly a ve finále si zahrála s proslulou Moskevskou filharmonií. Stala se jednou z tváří filmu Talent o nadaných dětech. V době koronaviru se zúčastnila mnoha soutěží online a měla tak příležitost změřit své síly s dětmi z celého světa. Tyto soutěže nejen vyhrála, ale stala se opakovaně nositelkou ceny Mladý talent, dostala cenu za interpretaci Chopina a Beethovena a díky tomu koncertovala ve Vídni a v Londýně v proslulé budově Albert Royal Hall. V dubnu 2022 v soutěži Chopin Avenue V Honkongu získala 1. cenu nejen v sólovém klavíru, ale i v kategorii klavírní koncert, Cenu za nejlepší provedení Chopinova díla a GRAND PRIZE.V lednu 2021 získala prestižní ocenění Zlatý oříšek udělované nejtalentovanějším dětem České republiky a televizní stanice o ní natočily reportáže.
V témže roce si ji vybrala pro reprezentaci na svém festivalu Zlatá Pecka proslulá mezzosopranistka Dagmar Pecková. Nora tak mohla zazářit společně s dalšími mladými umělci na sérii koncertů Talentissimo v Regionálním muzeu Chrudimi, o den později na zámku v Kostelci nad Orlicí a v Praze na Nuselské radnici.
V sezóně 2019/2020 a 2022/2023 Nora získala stipendium nadace MenArt zpěvačky Magdaleny Kožené a mohla pracovat pod vedením pianisty Ivo Kahánka. Díky tomu vystoupila na festivalu Pražské jaro a Smetanova Litomyšl. V prosinci 2022 vystoupila na koncertě v Bozar v Bruselu, který byl pořádán na rozloučení s českým předsednictvím v Radě EU. V roce 2023 se zúčastnila mezinárodní soutěže Globe v Holandsku, kterou vyhrála. Dalším úspěchem bylo vítězství se smyčcovým triem, kdy v národním kole dostalo 1. cenu a Nora je nositelkou zvláštní ceny Za vynikající interpretaci. V prosinci se stala laureátkou přehlídky Mladý klavír Pražské konzervatoře a v dubnu ji čeká koncert pro Český rozhlas.
V září vystoupila na koncertě Má vlast, kam ji pozval Václav Hudeček a 23. ledna 2024 byla na jeho festivalu Svátky hudby v Praze sólistkou, kde provedla za doprovodu studentského orchestru Pražské konzervatoře pod taktovkou Jana Talicha klavírní koncert d moll W. A. Mozarta. Koncert vzbudil mimořádný ohlas. V listopadu a prosinci byla pozvána do Helsinek a Bělehradu, kde hrála recitály pro tamní ambasády. V roce 2024 ji čeká několik vystoupení v rámci Roku České hudby v Čechách i v zahraničí, kde provede díla Bedřicha Smetany.
Velkou poctou pro Noru bude účinkování na závěrečném koncertu festivalu Gala Zlatá Pecka 7. 9. 2024, kde zahraje 3. větu z Koncertu pro klavír a orchestr g moll pod taktovkou Stanislava Vavřínka s Filharmonií Hradec Králové.
Od září 2022 do ledna 2024 Nora navštěvovala přípravku Vysoké školy hudebních umění ve Vídni, kde studovala u profesora Vladimíra Kharina. Její domovskou školou je základní umělecká škola Olešská v Praze 10, kde ji od jejich začátků provází Jaromíra Šnederflerová. Od září bude Nora studovat na Pražské konzervatoři.
Vedle hraní na klavír Nora ráda navštěvuje koncerty špičkových umělců, čte si v odborné literatuře a sportuje. Její velkou vášní je jízda na kolečkových bruslích.
Viola Lukášová
Violka Lukášová se narodila 3. 7. 2008. Na housle začala hrát už ve třech letech pod vedením Tuuly Sivula-Vacek na Zuš B. Jeremiáše v Českých Budějovicích. Od roku 2021 je žákem profesorky Radky Beranové na Gymnáziu a Hudební škole hl. města Prahy. Již v začátcích své hry na housle se začala účastnit soutěží a koncertovat.
V pěti letech poprvé vyhrála konkurz a zahrála si sólově s orchestrem Jihočeského Divadla. Od té doby stála jako sólistka před orchestrem více jak desetkrát. S Jihočeskou filharmonií, Orchestrem Jihočeského divadla, Smiling Orchestra, s Kytarovým souborem konzervatoře v ČB. Se Západočeským symfonickým orchestrem v Mariánských Lázních pod taktovkou Radka Baboráka provedla v minulém roce Mendelssohnův houslový koncert e-moll a naposledy s orchestrem FOK ve Smetanově síni v Praze pod vedením Arthura Posta (USA) zahrála Saint-Saensův Houslový koncert č. 3.
V minulém roce získala titul laureáta na Mezinárodní Houslové soutěži Václava Krůčka v Novém Jičíně, v letošním ročníku mezinárodní houslové soutěže PhDr. J. Micky v Praze to byla 1. cena a na Kociánově houslové soutěži druhá cena a cena pro nejlepšího účastníka z České republiky v podobě roční zápůjčky mistrovského nástroje od Jana Špidlena, na který hrál náš legendární houslista Josef Suk.
Violka se každoročně účastní mnoha dalších soutěží a mistrovských kurzů. V roce 2022 získala 1. cenu v celosvětové online soutěži „International BTHVN WIEN Competition a 1. cenu na mezinárodní soutěži London International Music Competition.
Účastní se opakovaně mistrovských kurzů u renomovaných lektorů jako jsou: Pavel Šporcl, Jan Fišer, Jiří Fišer, Marie Kocián Mátlová, Václav Hudeček, Lihay Bendayan (Izrael), Maurizio Sciarretta (Itálie), Daniel Glineur (Belgie).
Věnuje se též intenzivně komorní hře, kde v minulém roce získala s klavírním triem 1. cenu v ústředním kole soutěže Zuš ve Františkových Lázních a cenu absolutního vítěze na Mezinárodní soutěži K. Ditterse ve Vidnavě.
V sedmi letech si přibrala k houslím klavír. I na něj se účastní mnoha soutěží po celé republice, a to především ve čtyřruční hře. První ceny si přivezla ze soutěží Per Quattro Mani, Soutěže A. Dvořáka v Praze i z Mezinárodní soutěže K. Ditterse z Vidnavy.
Od mala se věnuje také tvorbě vlastních skladeb a byla za ně též několikrát oceněna.
Za své aktivity a úspěchy získala již třikrát ocenění Talent Jihočeského kraje za mimořádné úspěchy ve svém oboru.
M. Nostitz kvartet
Soubor vznikl v říjnu 1994 během studií na Hudební fakultě Akademie múzických umění v Praze ve třídě doc. Václava Bernáška (Kociánovo kvarteto). Poté pokračoval ve dvouletém postgraduálním studiu na Hochschule für Musik und Darstellende Kunst ve Vídni u prof. Güntera Pichlera a prof. Thomase Kakusky (Alban Berg Quartet).
Soubor získal řadu cen na mezinárodních soutěžích, pravidelně spolupracuje s celou řadou domácích i zahraničních sólistů a komorních souborů.
Kvarteto pravidelně koncertuje na podiích v Evropě, Asii a Americe.
Členové souboru se účastní i dalších komorních a sólových projektů. Jsou členy České filharmonie, orchestru FOK, působí také pedagogicky a lektorsky.
Mezi žánrová zpestření patří spolupráce se zpěvákem Jankem Ledeckým v podobě vánočních koncertů.
M. Nostitz kvartet užívá svého jména od roku 1996 a to s laskavým svolením hraběnky Mathilde Nostitz – Rieneck, jejíž rod patřil v 18. a 19. století k velkým mecenášům umění.
Daniel Matejča
Daniel Matejča, narozen v Liberci 30. 4. 2005, začal s hrou na housle ve 4 letech pod vedením maminky Olesii Voličkové. Po roce nastoupil do třídy prof. Ivana Štrause, u kterého studuje dodnes.
Mezi jeho úspěchy se řadí například 1. místa na Mezinárodní houslové soutěži mistra Josefa Muziky v letech 2013–2017 (2014 zvláštní cena – mistrovský nástroj Tomáše Pilaře), absolutní vítězství soutěže ZUŠ v roce 2017, v rámci 1. míst z Kocianovy mezinárodní soutěže v letech 2016 a 2018 vystoupil na koncertech známého houslového virtuosa Pavla Šporcla. V roce 2019 se stal laureátem této soutěže. Je také držitelem ceny Zlatý oříšek 2017. V roce 2019 obdržel na soutěži Jugend Musiziert v Halle 1. místo s plným počtem bodů. Tentýž rok také zahrál Mendelssohnův Houslový koncert s Libereckým symfonickým orchestrem v divadle F. X. Šaldy v Liberci. V roce 2020 získal v mezinárodní houslové soutěži Georga Phillipa Telemanna v Polské Poznani 1. cenu. V tomto roce získal také na mezinárodní soutěži Concertino Praga 2. cenu, kdy ve finále v Rudolfinu předvedl Prokofjevův 1. houslový koncert za doprovodu Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Tentýž koncert v květnu 2021 nahrál s Pardubickou filharmonií. V roce 2021 složil přijímací zkoušku na AMU v Praze. Studoval také na Akademii v Imole, kde pracoval s Mauriziem Scirarrettou a mj. také Borisem Belkinem. Později tohoto roku zvítězil v televizní soutěži Virtuosos V4+. V roce 2022 vyhrál Eurovizní soutěž mladých hudebníků v Montpellier. V tomtéž roce také nahrál u Supraphonu 6 Ysaÿových sonát, album vyšlo v dubnu 2023. Měsíc od vydání se stalo nejprodávanějším CD klasické hudby v ČR. V zahraničních časopisech jako BBC Music Magazine nebo Gramophone se album setkalo s velmi pozitivními ohlasy a bylo srovnáváno například s nahrávkou Ysaÿových sonát uznávané houslistky Hilary Hahn. Spolu s klavíristou Janem Schulmeistrem v roce 2023 zvítězil na soutěži Concertino Praga v komorní kategorii. V roce 2024 byl časopisem Forbes zařazen do Projektu 30 pod 30. Koncertuje především napříč Evropou, také jinde ve světě – Francii, Itálii, Polsku, Německu, Rakousku, UAE, Turecku, Singapuru, Japonsku a dalších státech.
Prezentuje se také na různých houslových kurzech, mezi které patří například hudební kurzy v Litomyšli, Liberec International Violin Academy, Imola Summer Festival v Itálii nebo International Music Academy Orpheus ve Vídni. Během těchto kurzů pracuje také se zahraničními profesory, jako například Stephen Schipps, Simon James nebo Michael Frischenschlager. Zúčastnil se masterclassů po vedením Jiřího Vodičky, Christiana Tetzlaffa nebo Augustina Hadelicha.
Petr Mikeska
Narodil se v Praze. Vystudoval Vyšší odbornou školu hereckou a v roce 1997 nastoupil do angažmá v Západočeském divadle v Chebu (např. Fanfán Tulipán ve Fanfánovi Tupilánovi, Orestés v Euripidově Orestovi), od sezony 2001/2002 přijal angažmá v Městském divadle Mladá Boleslav, kde působí dodnes (např. Mefistofeles ve Faustovi, Miláček v Maupassantově Miláčkovi, Paul Verlaine v Úplném zatmění – cena Thálie za mužský herecký výkon činohra 2013, Kabaretiér v Kabaretu – širší nominace Thálie muzikál muži 2016).
V roce 2006 absolvoval na DAMU obor režie (např. Městské divadlo Mladá Boleslav: J. Hatcher Krás(k)a na scéně, B. Fraser Teď mě zabij, H. Galron Mikve, T. McNally Mistrovská lekce), Západočeské divadlo Cheb: E. Rostand Cyrano, D. Seidler Králova řeč, Městské divadlo Kladno: A. Christie Vražda v Orient expresu).
V roce 2016 se stal uměleckým šéfem Městského divadla Mladá Boleslav.
Anna Moriová
Mezzosopranistka Anna Moriová pod vedením Simony Procházkové absolvovala Konzervatoř Plzeň. Od roku 2019 je studentkou Akademie múzických umění v Praze ve třídě Natalije Melnik. V letech 2022 a 2024 absolvovala dvakrát půlroční stáž na Universität für Musik und Darstellende Kunst ve Vídni. V roce 2022 debutovala v Národním divadle jako Fekluša (L. Janáček: Káťa Kabanová) a v březnu 2024 v roli Kuchtíka (A. Dvořák: Rusalka). Od prosince 2022 ztvárnila v Moravském divadle v Olomouci role Třetí Žínky (A. Dvořák: Rusalka), Annia (W. A. Mozart: La clemenza di Tito), Feneny (G. Verdi: Nabucco) či Myslivkyně v představení Ad Matrem. V prosinci 2023 debutovala v Jihočeském divadle v roli Magdalény (J. Jirásek: Komenský) a v dubnu 2024 jako Varvara (L. Janáček: Káťa Kabanová) ve Slezském divadle v Opavě. Od září 2023 je sólistkou opery Moravského divadla v Olomouci.
Amálie Motošická
Teprve 17letá sopranistka Amálie Motošická se od svých 8 let úspěšně účastní řady pěveckých soutěží v oboru klasický zpěv. Pod vedením Mgr. Šárky Mistrové se během studia na ZUŠ věnovala nejen sólovému a sborovému zpěvu, ale také získala stipendium nadace MenART, díky kterému absolvovala pěvecké kurzy u sopranistky Kateřiny Kněžíkové.
V současné době studuje klasický zpěv na Konzervatoři Jana Deyla pod vedením operní pedagožky, paní Mgr. Jarmily Chaloupkové.
Během studia na konzervatoři získala 1. místo na Mezinárodní soutěži Olomouc (2022), umělecké soutěži Allegro (2023, 2024) a 2. místo v soutěži Hlas Česka, Moravy a Slezska (2023).
V rámci posledních dvou let také absolvovala pěvecké a interpretační kurzy u Simony Šaturové, Adama Plachetky, Kateřiny Kněžíkové, Mariusze Kwiecieńe a Antonia Carangela.
V dubnu tohoto roku úspěšně debutovala v roli Kohouta ve spolupráci s Českou filharmonií pod taktovkou dirigenta Jakuba Hrůši v koncertním provedení opery Příhody lišky Bystroušky od Leoše Janáčka.
Vivi Nguyen
Přes svůj útlý věk (10 let) patří Vivi Nguyen k nejúspěšnějším malým pianistům své věkové kategorie v České republice.
Hned na své první soutěži „Antonín Dvořák mladým“ v pouhých šesti letech získala Zlaté pásmo a Cenu za nejlepší interpretaci díla Antonína Dvořáka. Rok na to navázala ziskem 3. ceny a Ceny pro nejmladšího účastníka prestižní mezinárodní soutěže „Virtuosi per musica di pianoforte“ v Ústí nad Labem, posléze získala 1. cenu na mezinárodní klavírní soutěži Pro Bohemia v Ostravě a loni 1. cenu na mezinárodní soutěži Piano Talents v Miláně (Itálie). Jejím nejčerstvějším úspěchem je vítězství v celostátním kole soutěže Základních uměleckých škol v ČR.
Svou lásku k pódiu však Vivi neprojevuje pouze na soutěžích, ale také koncertně – v poslední době vystoupila např. v Koncertní síni Pražského jara v Hellichově ulici či na Chodovské tvrzi. V září 2023 vystoupila v rámci mezinárodního televizního festivalu Zlatá Praha v přímém přenosu České televize a nejnověji, v květnu 2024, na koncertě “Salon ZUŠ” projektu MenArt zařazeného do oficiálního programu Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro.
Vivi studuje od šesti let pod vedením paní učitelky Jarmily Holcové v Kouzelných Klávesách a Základní umělecké škole Jižní Město. Absolvovala také mistrovské kurzy „Audaces fortuna iuvat“ v Mikulově pod vedením Karla Košárka a Petera Toperczera. Od srpna 2023 je stipendistkou programu akademie MenArt ve třídě Ivo Kahánka. V nové koncertní sezóně čeká Vivi např. mezinárodní klavírní soutěž v Belgii a také další koncertní výjezdy do zahraničí (Vídeň, Hanoj).
Opera Jihočeského divadla
Opera Jihočeského divadla je živým organismem, jež tvoří kreativní tým domácích i hostujících sólistů, sboristů, dirigentů, skladatelů, instrumentalistů, režisérů, výtvarníků, choreografů a tanečníků z různých koutů Čech i Evropy.
Operní soubor je početně největší uměleckým souborem Jihočeského divadla a jeho současný umělecký šéf Tomáš Ondřej Pilař zde působí od divadelní sezóny 20/21. Do jihočeské opery vnesl odvážné inscenační vize, které se setkávají se značnými ohlasy diváků i umělecké kritiky. Zá téměř pět let jeho působení se podařilo posunout hranice vnímání opery směrem k dětskému publiku a z jeho iniciativy vzniklo také několik soudobých oper, které byly uvedeny v Českých Budějovicích ve světové premiéře.
Soubor opery také aktivně participuje na realizaci projektů spojených se spolkem Budějovice 2028, díky kterému krajské město vyhrálo titul EHMK 2028. S tím souvisí i open air akce, které vzbuzují nejen zájem médií, ale i velký zájem zahraničních návštěvníků. Za zmínku určitě stoji záznam oratoria Mesiáš před Otáčivým hledištěm v Českém Krumlově v koprodukci České televize a společnosti Unitel nebo Prodaná nevěsta každoročně inscenovaná v autentickém prostředí jihočeských Holašovic zapsaných na seznamu UNESCO. Prestiž opery JD dále vzrostla i jejím začleněním do Opera Europa na jaře 2023 – výběrová organizace sdružující profesionální operní soubory a festivaly napříč celou Evropou.
Tereza Papoušková
Mezzosopranistka Tereza Papoušková navštěvovala od tří let dětské sbory. Vystudovala Pražskou konzervatoř pod
vedením Yvony Škvárové, kde v absolventském ročníku vyhrála konkurz o absolventský koncert s orchestrem. Během studií na Pražské konzervatoři nastudovala několik operních a operetních rolí, mezi které patří například role Druhé dámy z opery Kouzelná flétna (W. A. Mozart) nebo role Sylvy Varescu z operety Čardášová princezna (E. Kalmán). Ve studiích dále
pokračuje na pražské HAMU, kde pokračovala pod vedením Yvony Škvárové a následně Heleny Kaupové. V roce 2022 nastudovala v rámci studií na HAMU roli Geraldiny z jednoaktové opery A Hand of Bridge (Samuel Barber) v projektu Zpráva o stavu neživém. V roce 2023 nastudovala roli Cherubína a Marcelliny z opery Figarova svatba (W. A. Mozart). V červnu 2022 a 2023 hostovala jako Druhá a Třetí žínka v projektu Rusalka ve Vysoké (Opera studio Praha).
Účastnila se mnoha domácích i zahraničních soutěží a masterclass – Evy Randové, Gabriely Beňačkové, Vladimira Chmela nebo Ahmada Hedara. V listopadu 2022 získala čestné uznání za účast ve finálovém kole a cenu diváku na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech v kategorii Junior.
Vystupovala na několika festivalech, mezi které patří například Smetanova Litomyšl nebo Zlatá pecka. V březnu a září 2023 debutovala na scénách Národního a Stavovského divadla v Praze na Matiné Bedřicha Smetany. Od října 2023 je studentkou prestižní Univerzity umění v Berlíně. V roce 2024 hostovala v Theater Erfurt jako Kuchtík v Dvořákově Rusalce.
Petr Pavíček
Již od dětství byl zapáleným všeintrumentalistou. Pod křídla ho vzala rodina Machačových, která mu dala muzikantskou výchovu. Absolvoval pardubickou konzervatoř pod vedením MgA. Františka Machače a Radka Pokorného. Je členem několika komorních souborů a bandů, zabývajících se jak klasickou, tak mainstreamovou tvorbou v Čechách a na Slovensku. Jako kontrabasista získává také ocenění na mezinárodních soutěžích v Čechách i v zahraničí. Aktuálně studuje VŠMÚ v Bratislavě pod vedením Mgr.art Františka Výrostka, ArtD.
Dagmar Pecková
Dagmar Pecková, nositelka ceny Thálie za rok 2000 za roli Carmen ve stejnojmenné opeře, držitelka nejvyššího krajského vyznamenání Ceny za zásluhy o Pardubický kraj, nejvyššího ocenění horní komory českého parlamentu – Stříbrné medaile předsedy Senátu, se narodila v Chrudimi. Studovala na Státní konzervatoři v Praze a po angažmá v Sächsische Staatsoper v Drážďanech byla několik let členkou Staatsoper v Berlíně.
Během své úspěšné profesionální kariéry se představila na světových operních a koncertních scénách jako např. Bayerische Staatsoper, Carnegie Hall New York, Concertgebouw Amsterdam, Grand Théâtre de Genève, Hamburgische Staatsoper, Národním divadle v Praze, Opéra de Monte-Carlo, Opéra National de Paris, Opernhaus Zürich, Royal Opera House Covent Garden London, San Francisco Opera, Sächsische Staatsoper, Staatstheater Stuttgart, Theater Basel, Théâtre du Châtelet Paris, Teatro Sao Carlo v Lisabonu, Wigmore Hall v Londýně.
Vystupovala opakovaně na prestižních mezinárodních hudebních festivalech jako je Edinburg International Festival, Salzburger Festspiele, Bregenze Festspiele, Pražské jaro, Smetanova Litomyšl nebo Schleswig-Holstein Musik Festival, kde byla v roce 2004 rezidenční umělkyní.
Zpívala pod uměleckým vedením významných dirigentů, jakými jsou J. Bělohlávek, S. Bychkov, S. Cambreling, P. M. Davies, Ch. von Dohnanyi, Ch. Dutoit, Ch. Eschenbach, V. Fedoseyev, M. Honeck, N. Järvi, Ch. Mackerras, K. Nagano, F. Luisi, V. Neumann, L. Pešek, K. Petrenko, G. Prétre, P. Schneider, S. Young či W. Sawallisch.
Opakovaně spolupracovala s prestižními orchestry jako je např. Bamberger Symphoniker, BBC Symphony Orchestra, Cleveland Symphony, Česká filharmonie, Staatskapelle Berlin, DSO Berlin, London Symphony, Münchner Philharmoniker, NHK Symphony Orchestra Tokyo, Orcherstre de la Suisse Romande, Pittsburg Symphony, Orchesters of WDR, SWR, MDR a NDR, Philharmonisches Staatsorchester Hamburg, PKF – Prague Philharmonia, Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, RSO Frankfurt, Staatskapelle Dresden, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, The Philharmonia, Tonhalle Zürich, Wiener Philharmoniker, Wiener Symphoniker.
Její nahrávky vyšly u nahrávacích společností Hänssler Classic, Teldec, Warner Music, Naxos, a Supraphon, kde vydala svá další alba (Wanted, Mahlerovu Píseň o zemi, Dreams, Nativitas, The Magical Gallery a Exaltatio). Je držitelkou tří Zlatých desek Supraphonu – za album Dvořákovy písně (2001) a za alba Wanted (2017) a Nativitas (2018).
Intenzivně se věnuje také vlastním koncertním projektům – např. operní recitál Hříšnice (2015), kabaretní revue Wanted (2017) či písně s vánoční tematikou Nativitas (2018) a Exaltatio (2020). V roce 2017 založila ve svém rodišti Hudební festival Zlatá Pecka, v jehož rámci je hlavním uměleckým garantem projektů na podporu mladých začínajících talentů – Talentissimo (pro mimořádně nadané děti do 16 let) a Pěvissimo (pro začínající pěvce).
K velice významným uměleckým činnostem Dagmar Peckové patří její současné činoherní aktivity – představení Jana Jiráně Carmen y Carmen, ve kterém jako Carmen vystupuje společně s Bárou Hrzánovou, a Mistrovská lekce Terrence McNallyho roli Marie Callas, kterou nastudovala v Městském divadle Mladá Boleslav a za kterou získala širší nominaci na Cenu Thálie v oboru činohra. Na prkna Státní opery se vrátila v roce 2021 Annou z Weill–Brechtova operního baletu Sedm smrtelných hříchů, do Národního divadla pak v roce 2022 jako Vypravěč ve Stravinského oratoriu Oidipus Rex a ve Stavovském divadle se v roce 2024 objevila v německy mluvené roli Haushofmeistera ve Straussově Ariadně na Naxu.
Martin Profous
Martin Profous (*1982) vystudoval muzikologii na Ústavu hudební vědy na Filosofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Od roku 2007 vyučuje na ZUŠ Chrudim sborový zpěv a hudebně teoretické předměty. Založil zde dětský sbor Fiori Cantanti, který má dnes přes stovku zpěváků ve čtyřech odděleních a pravidelně se úspěšně účastní soutěží a festivalů a pořádá i své vlastní koncerty. Je šéf dirigentem a předsedou výboru Chrudimské komorní filharmonie, uměleckým vedoucím Big bandu Chrudim a sbormistrem smíšeného pěveckého sboru Vlastimil Litomyšl a jako hostující dirigent pravidelně spolupracuje s dalšími soubory regionu. Je také předsedou Kulturní komise Rady města Chrudim.
Julie Procházková
Julie Procházková začala hrát na violoncello ve svých devíti letech v ZUŠ Chotěboř pod vedením Jarmily Nedbalové. Nyní je studentkou 5. ročníku Konzervatoře Pardubice ve třídě Josefa Krečmera. Pravidelně se účastní hudebních kurzů (Emil Rovner, Vida Vujic). V sólové i komorní hře získala ceny na soutěžích Mládí a Bohuslav Martinů v Poličce, Mezinárodní violoncellová soutěž G. Mahlera v Jihlavě nebo Camerata Teplice.
Příležitostně působí také v Pražském filmovém orchestru nebo ve Family triu.
Radka Rubešová
Studovat hudbu začala na Základní umělecké škole Bedřicha Smetany v Litomyšli, kde chodila do hodin klavíru, zpěvu a sborového zpěvu. Pokračovala na Konzervatoři v Pardubicích v oboru klasický zpěv. Po absolutoriu přišla na řadu brněnská JAMU, kde ztvárnila mnoho operních rolí v Komorní opeře, posléze i jako hostující členka souboru ND Brno. Ve čtvrtém ročníku JAMU ji láska k budoucímu manželovi zavála na studijní stáž do francouzského Strasbourgu, kde studovala mimo klasickou hudbu i muzikál a jazz. Francouzská hudba, jazyk a L ´art de vivre – Umění žít – ji ovlivnilo na celý život. Vedle aktivního koncertního života se věnuje i pedagogické činnosti na ZUŠ Havlíčkova a na Konzervatoři Pardubice. Je maminkou tří dětí. Ráda vaří a chodí do lesa.
Ondřej Ruml
Všestranný hudebník, zpěvák a herec Ondřej Ruml patří mezi výrazné osobnosti české hudební scény a je znám svým novátorským přístupem k hudbě. Věnuje se především koncertování, sólově i s kapelou, vystupuje také v muzikálech i činoherních projektech na různých divadelních scénách. Jeho zatím posledním divadelním počinem je role Thomase Jeroma Newtona v muzikálu Davida Bowieho Lazarus. Spolu s kapelou Jazz Quintet, která patří k předním tělesům současné jazzové scény, představí nově pojaté písně slavného Osvobozeného divadla. Repertoár koncertu vychází z desky Ondřej Ruml zpívá Ježka, Voskovce a Wericha oceněné Zlatou deskou.
Roman Řehák
Roman Řehák (*1963) je český digitální umělec, známý především pro své fotoobrazy slavných osobností. Základem Řehákových digitálních obrazů, které tiskne na obří plátna, jsou kvalitní fotografie, často jiných autorů. Kouzlo se skrývá v jeho snaze s pomocí grafiky vystihnout charakter portrétované osobnosti. Tento originální přístup přitahuje pozornost i zobrazovaných osobností samotných. Roman Řehák se dostal k tvorbě portrétů celebrit jako je Karel Gott, Jan Saudek, Miloš Forman, Pierce Brosnan, Jan Tříska, LP, Antonio Banderas a mnoho dalších. Kromě svých zakázek se momentálně věnuje také tvorbě koláží pro pozdější tisk na netradiční materiál.
Miroslav Sekera
V roce 2002 se stal vítězem mezinárodní soutěže J. Brahmse v rakouském Portschachu. Již předtím získal ocenění v mnoha významných soutěžích u nás i v zahraničí, jako například: 1. cenu v soutěži F. Chopina v Mariánských Lázních, 1. cenu v soutěži pořádané HAMU (Stipendium firmy YAMAHA), 2. cenu v mezinárodní soutěži v Gaillardu ve Francii. V roce 2016 obdržel cenu hudební společnosti “Salon de Virtuosi” v New Yorku.
Sekera navštívil jako sólový i komorní hráč prestižní pódia, zejména ve Vídni (Wien Konzerthaus, Musikverein), ve Washingtonu (The Kennedy Center), v Tokiu (Opera City Concert Hall) a mnoha dalších městech po celém světě.
Pravidelně spolupracuje s Českým rozhlasem, předními českými orchestry a festivaly. K jeho stálým uměleckým partnerům patří houslista Josef Špaček se kterým na-hrál CD pro firmu Supraphon či hornista Radek Baborák. V roce 2016 debutoval ve Dvořákově síni pražského Rudolfina v rámci cyklu “Světová klavírní tvorba”. Vystoupil také na klavírním festivalu R. Firkušného. V roce 2019 koncertoval po Japon-sku s legendárním cellistou Tsuyoshi Tsutsumi a v témže roce vystoupil jako sólista na mezinárodním festivalu v japonské Karuizawě, kde provedl 2. klavírní koncert J. Brahmse B dur Op. 83. V roce 2020 vydal Supraphon jeho sólové CD s díly F. Liszta a B. Smetany, které mj. získalo ocenění na pizzicato.lu. Spolu s dirigentem Marko Ivanovičem a Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu cenu obdržel cenu Anděl za nahrávku děl českého skladatele Miloslava Kabeláče. V srpnu pedagogicky působil na dvou hudebních akademiích v Japonsku, Iwami Ginzan Music Academy a Ishikawa Music Academy.
Vojtěch Sekera
Vojtěch Sekera se narodil 25.června 2014. Od pěti let navštěvuje cellovou třídu Martina Škampy na Gymnáziu a Hudební škole hlavního města Prahy na Žižkově. Během této doby získal několik ocenění, konkrétně 1. cenu na soutěži Jana Vychytila v Praze, 1. cenu v krajském kole soutěže základních uměleckých škol a 3. cenu na mezinárodní Heranově violocellové soutěži v Ústí nad Orlicí.
Nela Karolína Sojková
studuje operní zpěv od roku 2019 na Pražské Konzervatoři a současně od roku 2023 i na Hudební Akademii múzických umění v Praze, pod vedením Yvony Škvárové.
V roce 2022 a 2023 vystupovala ve Stavovském divadle v Praze jako 1. Dáma v opeře Kouzelná flétna od W. A. Mozarta v dílnách pro skupiny. O rok později v divadle Na Rejdišti na Pražské Konzervatoři ztvárnila Uklízečku Žanetu v moderní
jednoaktové frašce od začínajícího skladatele Marka Cimbála a také 1. Čarodějku v opeře Dido a Aeneas od H. Purcella. Rovněž se umisťuje na předních příčkách Mezinárodních pěveckých soutěží, jako je například Umělecká soutěž Allegro 2024, kde získala 1. cenu, AsLiCo pro mladé operní pěvce v Teatro Sociale Como v Itálii 2024, kde se dostala až do Semifinálového kola, nebo Leo Clemens s ansámblovými výstupy 2023, kde s terčetem vyhrála 1. cenu v kategorii Dramatická díla.
Jako největší úspěch považuje 1. cenu z Mezinárodní pěvecké soutěže Lav Mirski v Osijeku v Chorvatsku, kde se stala absolutním vítězem celé soutěže.
Pavel Svoboda
Varhaník Pavel Svoboda je laureátem soutěží Pražské jaro a Bach-Wettbewerb Leipzig. Hru na varhany začal studovat na Konzervatoři v Pardubicích. Absolvoval Akademii múzických umění v Praze u doc. Jaroslava Tůmy a stáž na Universität der Künste v Berlíně u Leo van Doeselaara. Koncertoval na mnoha pódiích u nás i v mnoha zemích světa včetně USA, Kolumbie, Číny a dalších. Na slavné Silbermannovy varhany v Röthe nedaleko Lipska natočil CD s vrcholnými díly Johanna Sebastiana Bacha. V roce 2011 inicioval vznik Festivalu F. L. Věka v podhůří Orlických hor. Založil také spolek PROVARHANY, který se zaměřuje se na ochranu historických varhan, uspořádal řadu sbírek a benefičních projektů. Od roku 2020 je ředitelem Komorní filharmonie Pardubice. Jako předseda sněmovního podvýboru pro kulturu se věnuje také kulturní politice a působí na Hudební a taneční fakultě AMU v Praze.
Marie Svobodová
Původem z Havlíčkova Brodu, začínala v roce 2010 v dětském pěveckém souboru Dětská opera Praha. Se souborem pravidelně vystupovala na významných českých divadelních scénách jako např. na Nové scéně Národního divadla, v Národním divadle, Stavovském divadle, Státní opeře, Divadle Kolowrat, Obecním domě nebo na festivalu Smetanova Litomyšl.
Je laureátkou řady prestižních pěveckých soutěží – např. Písňové soutěže Bohuslava Martinů 2013 (1. místo v kategorii konzervatoří), Pěvecké soutěže Pražský pěvec 2013 (2. místo v kategorii konzervatoří), Mezinárodní soutěže A. Dvořáka v Karlových Varech 2016 (2. místo v kategorii Operní naděje) a 2019 (Cena Gustava Mahlera v kategorii Píseň).
V roce 2014 navázala spolupráci s profesorem Pražské konzervatoře Tomášem Hálou, se kterým pravidelně vystupovala na koncertech staré hudby. V roce 2016 se aktivně zúčastnila letního pěveckého masterclassu na Akademii Mozarteum v Salzburgu pod vedením Marjany Lipovšek. V roce 2017 byla přijata na Britskou akademii Royal Academy of Music v Londýně, kde téhož roku zahájila studium. Po roce studia se vrátila do Prahy a úspěšně dokončila studium na Pražské konzervatoři.
V roce 2019 absolvovala též interpretační kurzy Dagmar Peckové na HF Zlatá Pecka, se kterou i nadále spolupracuje. V roce 2021 zpívala na zahájení festivalu Zlatá Pecka s Filharmonií Hradec Králové pod vedením dirigenta Tomáše Braunera. V jejím repertoáru můžeme najít širokou škálu hudebních žánrů, od staré hudby až po modernější (mezi které patří například koncertní spolupráce se světoznámým Epoque Quartet).
Téhož roku zpívala altové sólo při natáčení České mše vánoční pro Českou Televizi ve spolupráci se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, dirigentem Zdeňkem Klaudou a režisérem Matějem Formanem.
V prosinci roku 2021 vystoupila po boku Václava Hudečka a varhanice Evy Bublové za doprovodu Barocco sempre giovane na Vánočním koncertu Svátků hudby na Žofíně.
Od roku 2021 působila v roli Dorabelly v představení Cosi fan Tutte v Jihočeském divadle.
V roce 2022 zpívala na Hudebním festivalu Litoměřice s dirigentem Tomášem Braunerem a mezinárodním zpěvákem Adamem Plachetkou. V září téhož roku vystupovala v živém přenose při příležitosti zahájení festivalu Zlatá Praha s Jihočeským orchestrem, pod taktovkou Davida Švece.
V současné době účinkuje v roli druhé dámy v opeře Kouzelná Flétna v Jihočeském divadle, v Kouzelné Rybovce Matěje Formana v Praze, v roli Magdalény v celosvětové premiéře opery Komenský taktéž v Jihočeském divadle.
Simona Houda Šaturová
Absolvovala bratislavskou konzervatoř, pěvecké vzdělání dále prohlubovala na mistrovských kurzech Ileany Cotrubas ve Vídni a u Margreet Honig v Amsterodamu. Je držitelkou Ceny Nadace Charlotty a Waltera Hamelových a ceny Thálie.
K vrcholům jejich posledních sezon patří spolupráce s Vídeňskou filharmonií a Herbertem Blomstedtem, Tokyo Symphony Orchestra s Krysztofem Urbańskim, s Lucerne Festival Orchestra a Andrésem Orozco-Estradou, s Bostonskými symfoniky a Charlesem Dutoitem, turné s Bamberskými symfoniky pod vedením Jakuba Hrůšy a uvedení Mozartovy trilogie (Mozart – Da Ponte) v Théâtre Royal de la Monnaie v Bruselu, v níž zpívala Donnu Annu (Don Giovanni) a Hraběnku Almaviva (Figarova svatba).
Koncertní a operní produkce ji zavedly do Semperoper v Drážďanech, Theater an der Wien, Opéra de Rouen, Aalto Theater v Essenu, pražského Národního divadla,Teatro Colón v Buenos Aires, Théâtre du Châtelet v Paříži, Opéra de Monte-Carlo, Opery Frankfurt, Megaron v Aténách, newyorské Carnegie Hall, Konzerthausu a Musikvereinu ve Vídni, Tonhalle Zürich, Suntory Hall v Tokiu, Herkules-Saal v Mnichově, dále na festivaly v Salcburku, Oregonu, Edinburku nebo Lucernu. Spolupracovala s dirigenty jako Christoph Eschenbach, Fabio Luisi, Antonello Manacorda, Ádám Fischer, Iván Fischer, Tomáš Netopil, Juraj Valčuha, Jukka-Pekka Saraste, Manfred Honeck, Christopher Hogwood ad.
Bohatá je taky její diskografie. Nahrává pro Supraphon, Sony BMG, Orfeo, Accentus, Hänssler Classics,ad. Nahrávky Hasseho Requiem & Miserere (Carus Verlag) a Mahlerovy Symfonie č. 2 s Christophem Eschenbachem a Philadelphia Orchestra (Ondine) získaly ocenění německých kritiků „Preis der deutschen Schallplatten Kritik“ a Supersonic Award. Zatím poslední nahrávka je soundrack k filmu Il Boemo, oceněného hlavní cenou Český lev, v kterém propůjčila hlas primadonně Caterine Gabrielli.
Kristina Špičáková
Kristina Špičáková je nadějnou studentkou pardubické konzervatoře, kde se věnuje zpěvu pod odborným vedením paní profesorky Chaloupkové. Její hudební talent se začal formovat na Základní umělecké škole v Nymburce, kde již jako žákyně 9. třídy zaznamenala významný úspěch na pěvecké soutěži Žerotín-Olomouc 2023.
V roce 2023 se Kristina zúčastnila prestižního festivalu Zlatá Pecka, konkrétně projektu Talentissimo. Tento projekt je zaměřen na podporu a rozvoj mladých talentů v oblasti klasické hudby. Talentissimo nabízí mladým hudebníkům příležitost prezentovat své umění na významné kulturní platformě a umožňuje jim spolupracovat s renomovanými hudebníky a umělci. Cílem projektu je nejen zviditelnit mladé talenty, ale také je inspirovat k dalšímu růstu a poskytovat jim nezbytné zkušenosti pro jejich budoucí kariéru.
Kristina Špičáková v rámci tohoto projektu zazářila v doprovodu klavíristy Karla Vrtišky, s nímž předvedla řadu náročných skladeb klasické hudby. Mezi nimi vynikly například „Voi Che Sapete“ od W. A. Mozarta, „Široké rukávy a široké gatě“ od A. Dvořáka a „Ich lade gern mir Gäste ein“ od J. Strausse. Její interpretace těchto skladeb byla oceněna pro svou technickou vyspělost i emotivní projev.
Kristina je příkladem mladé zpěvačky, která se díky své píli, talentu a podpoře projektů jako Talentissimo úspěšně prosazuje v českém hudebním prostředí. Její dosavadní úspěchy naznačují, že má před sebou slibnou kariéru na poli klasické hudby.
David Švec
David Švec studoval hru na klavír a dirigování nejprve na Konzervatoři v Českých Budějovicích a poté na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. V únoru 2000 se účastnil mistrovských dirigentských kurzů u Sira Colina Davise v Drážďanech, v roce 2002 absolvoval studijní pobyt na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni (u L. Hagera). V roce 2004 získal v mezinárodní soutěži Belvedere ve Vídni cenu Bösendorfer Preis v kategorii Opera coaching.
Jako klavírista již od roku 1998 spolupracoval s Pražským komorním orchestrem, je vyhledávaným komorním hráčem, natočil řadu snímků na CD i pro Český rozhlas. Pravidelně spolupracuje s předními českými pěvci, například se sopranistkou Evou Urbanovou, s basbarytonistou Adamem Plachetkou nebo sopranistkou Kateřinou Kněžíkovou, se kterou v roce 2021 natočil písňové album Fantasie. Stále se ale profiluje i jako sólový hráč – nejnovějším pianistickým počinem je v roce 2024 koncertní uvedení a nahrávka Gershwinovy Rhapsody in Blue s Jihočeskou komorní filharmonií.
Již během studia působil v Janáčkově opeře v Brně, kde dirigoval řadu operních i baletních titulů. V září 2003 potom nastoupil do opery pražského Národního divadla, kde je od roku 2011 ve stálém dirigentském angažmá. V Národním divadle se představil za dirigentským pultem více než dvaceti převážně operních inscenací (mimo jiné Kouzelná flétna, Don Pasquale, Prodaná nevěsta, Hry o Marii, Jakobín, Únos ze serailu, Don Giovanni, Nápoj lásky, Pelleas a Melisanda, Čarokraj, Popelka, Juliette, Tosca, Výlety páně Broučka, Čert a Káča), ale i řady baletních představení (Othello, Popelka, Šípková Růženka, Fancy Free, Svěcení jara, Leonce a Lena). V Národním divadle nastudoval i řadu titulů v české premiéře (například v roce 2016 Noemovu potopu Benjamina Brittena, v roce 2019 opery Michaela Nymana Letters, Riddles and Writs a Stevena Stuckyho The classical style, v roce 2023 potom Tuttifäntchen (v českém překladu LouTkáček) Paula Hindemitha. Mezi zajímavé a málo známé tituly patřila i novodobá premiéra opery Jaroslava Křičky Bílý pán v Národním divadle moravskoslezském v roce 2021.
V lednu 2022 se stal šéfdirigentem Jihočeského divadla v Českých Budějovicích, nastudoval zde nová uvedení Mozartovy Kouzelné flétny, Prokofjevovy Popelky, Dvořákova Jakobína, koncertně Verdiho Requiem, Martinů Kytici, Orffova Carmina Burana nebo Dvořákovu Stabat mater. Jedním z jeho prvních počinů v tomto divadle bylo i scénické provedení Händelova oratoria Mesiáš na Otáčivém hledišti v Českém Krumlově, které bylo v srpnu 2023 zaznamenáno Českou televizí a společností Unitel distribuováno do celého světa.
Často spolupracuje jako dirigent i s mnoha českými symfonickými orchestry, jak na koncertních pódiích, tak se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu v jeho nahrávacím studiu.
Ze zahraničních hostování lze uvést zejména spolupráci na nastudování oper Její pastorkyňa v barcelonském Teatro Liceo, Věc Makropulos v Opera national de Paris a ve Wiener Staatsoper, Liška Bytrouška v Lyonu, ve Vídni a v Glyndebourne, Rusalka v Barceloně, v Paříži a v Theater an der Wien, Káťa Kabanová na Salzburger Festspiele. Od roku 2017 spolupracuje též se Slovinským národním divadlem v Lublani, kde v únoru 2019 nastudoval novou inscenaci Smetanovy Prodané nevěsty, v únoru 2020 potom operu Luisa Miller G.Verdiho.
V roce 2014 vytvořil pro nakladatelství Bärenreiter nový klavírní výtah Janáčkovy opery Věc Makropulos, který byl poprvé použit při nastudování této opery v Bayerische Staatsoper v Mnichově.
Nikola Valentová
Nikola Valentová vystudovala pardubickou konzervatoř ve třídě Mgr. Jany Turkové. Nyní je studentkou závěrečného ročníku na HAMU v Praze u doc. Lukáše Klánského a prof. Františka Malého. Za svá studia se zúčastnila řady interpretačních kurzů (Avo Kouyoumdjian, Natasa Veljkovic, Ivan Klánský, Magdalena Lisak) a řady národních i mezinárodních soutěží v sólové i komorní hře, ze kterých si odnesla četná ocenění. V akademickém roce 2022/2023 se zúčastnila studijního pobytu na Conservatorio superior de música „Joaquín Rodrigo“ ve Valencii, Španělsku.
V současnosti se Nikola věnuje převážně klavírní spolupráci a pedagogické činnosti. V nedávné době si své vzdělání rozšířila také o Komplexní výcvik krizové intervence se zaměřením na děti a mládež a jako pedagog a korepetitor působí na Konzervatoři v Pardubicích a Pražské konzervatoři.
Klára Valentovičová(pro nemoc neúčinkuje)
Klára Valentovičová pochází ze slovenské Žiliny, kde od svých pěti let studuje zobcovou flétnu pod vedením Pavla Stillera na ZUŠ L.Árvaya. Již po dvou letech práce přicházejí první úspěchy a vítězství na celoslovenských soutěžích „Zahrajže nám píšťalôčka“ Nových Zámcích, „Nitrianska lutna“ a „Čarovná flauta“ v Nižné. Počas pandemie Coronaviru Klára zvítězila na online soutěžích Cittá di Massa, Lams Matera, Amigdala, ODIN, Danubia Talents a London Classical music competition. Je finalistkou nejprestižnějších mezinárodních soutěží pro zobcovou flétnu TARF 2022 (Tel Aviv) a ORDA 2023 (Amsterdam), přičemž na druhé jmenované obdržela štvrté místo. Je též slovenskou vítězkou mezinárodní televizní soutěže Virtuosos talent show z roku 2022. V tomto roce se Klára stala vítězkou grantového programu Středoevropské nadace a spoločnosti Slovnaft, a. s. „Talenty novej Európy” a získala podporu na nákup nástrojů.
Skladatel Jaroslav Pelikán skomponoval pro Kláru Valentovičovou technicky i obsahově závažné Concerto in d, které mělo světovou premiéru v dubnu 2022 v Praze s orchestrem Martinů Strings pod vedením autora. Od té doby Klárka uvedla tuto skladu v Žilině i v Českém Krumlově v rámci Festivalu Krumlov. Vydavatelství Nibiru publishers natočilo Concerto in d na CD Hledání pravdy s duchovními díly Jaroslava Pelikána a Jaroslava Krčka.
Andrej Vancel
Štúdiu spevu sa začal venovať na strednej škole, kedy v roku 2011 nastúpil ako poslucháč do triedy Mgr. art. Jozefa Gráfa na konzervatórium do Žiliny. V priebehu štyroch rokov strávených v Žiline sa zúčastnil viacerých súťaží a zrealizoval viacero nahrávok v rámci programu Štúdio mladých rádia Devín Slovenského rozhlasu. V roku 2014 sa úspešne zúčastnil Medzinárodnej speváckej súťaže Rudolfa Petráka v Žiline, kde mu bolo udelené 2.miesto a cena Rudolfa Petráka pre nádejného tenoristu.
Od septembra 2015 bol poslucháčom Cirkevného konzervatória v Bratislave v triede prof. Vlasty Hudecovej, pod ktorej vedením sa v roku 2017 stal víťazom Súťaže slovenských konzervatórií. Súčasťou tohto ocenenia bolo vystúpenie na medzinárodnom festivale Allegretto 2017 na pôde Domu umenia Fatra v Žiline. V tom istom roku vystúpil aj na koncerte v rámci medzinárodného hudobného festivalu Operalia v Bánskej Bystrici.
V roku 2023 absolvoval Vysokú školu múzických umení v Bratislave v triede Mgr. art. Dagmar Podkamenskej – Bezačinskej, ArtD. Počas štúdia vystúpil na koncerte 100. výročia vzniku Československa organizovanom na pôde Hudobnej akadémie Ferenca Liszta v Budapešti. V rámci Hummel festu 2018 sa predstavil ako Valentino v opere Mathilde de Guise. Na doskách Slovenskej filharmónie debutoval ako sólista pri premiére Vianočnej omše č. 2 od Juraja Zruneka. V máji 2019 vystúpil na koncerte 12. ročníka Medzinárodného operného fóra mladých v Bydhošti. Zúčastnil sa Speváckej súťaže Imricha Godina Iuventus Canti vo Vrábloch, kde v r. 2021 získal 3. miesto.
V roku 2022 absolvoval niekoľkomesačný študijný pobyt na Bruckner Universität v Linzi, v rámci ktorého sa predstavil ako Pilade v opernej produkcii Oreste od Georga Friedrich Händla. V októbri debutoval ako Vašek (Predaná nevesta) na doskách Štátnej opery v Banskej Bystrici. S inscenáciou Predanej nevesty a súborom ŠO BB účinkoval aj v rámci 28. ročníka Medzinárodného operného festivalu v Bydhošti. Nasledoval debut v postave Tamina v opere Čarovná flauta v ND Košice. Ako Tamino sa v septembri 2023 predstavil aj v rakúskom Bad Halle. Najbližšie ho čaká debut ako Remendado v novopripravovanej inscenácii Carmen v ŠO v Banská Bystrici.
Stanislav Vavřínek
Stanislav Vavřínek patří k předním českým dirigentům. Po absolutoriu Konzervatoře Brno (flétna a dirigování) vystudoval obor dirigování na pražské AMU a poté absolvoval mistrovské kurzy Roberta Benziho ve Švýcarsku, které uzavřel koncertem s Bielskou filharmonií. V letech 1994–1998 byl hlavním dirigentem Pražského studentského orchestru, který pod jeho vedením získal řadu ocenění. V roce 1998 dirigoval Mezinárodní mládežnický orchestr na závěrečném festivalovém koncertě v japonské Shizuoce.
Jako host spolupracoval s více než třiceti symfonickými i komorními orchestry, jako např. Česká filharmonie, Filharmonie Brno, Pražská komorní filharmonie, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Slovenská filharmonie, Hamburger Symphoniker, Gdaňská filharmonie a další. Dirigoval v Německu, Rakousku, Belgii, Švýcarsku, Polsku, Španělsku či Japonsku. Spolupracoval také s řadou vynikajících sólistů a vystoupil na řadě významných festivalů, např. MHF Shizuoka, MHF duchovní hudby Brno, MHF Pražský podzim či MHF Pražské jaro. Natočil devět CD s díly Mozarta, Haydna, Dvořáka, Čajkovského, Sternwalda, Bartóka, Šostakoviče a dalších.
V letech 1999 a 2008 byl šéfdirigentem Jihočeské komorní filharmonie v Českých Budějovicích. Poté nastoupil do stejné funkce ve Filharmonii Bohuslava Martinů ve Zlíně, kterou vykonával do roku 2015. Od roku 2018 je šéfdirigent Komorní filharmonie Pardubice. Je vítaným hostem u řady orchestrů doma i v zahraničí při realizaci nejen koncertů, ale i mimořádných významných produkcí.
V letech 2006–2010 působil jako pedagog na dirigentské katedře pražské Akademie múzických umění.
Martin Veselý
Narodil se roku 1960 v Liberci. Vystudoval Strojní fakultu ČVUT v Praze a sbormistrovství chrámové hudby na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. V Liberci působil nejprve jako korepetitor v Naivním divadle, později jako sbormistr opery Divadla F. X. Šaldy. Intenzívně se věnoval i práci s amatérskými sbory (Rosex, Collibet, Ještěd, Babí léto, Charmoné, Con Gracia). Po dvacetiletém působení v liberecké opeře přijal angažmá v Jihočeském divadle.
Ondřej Vlk
Ondra se narodil 18.4.2014 v Praze do hudební rodiny. Jeho dědeček je hudební skladatel a režisér Jaroslav Rybář, strýc Jan Rybář je hudební skladatelem, dirigentem a pedagogem. Ondra chodí od roku 2019 do ZUŠ Vadima Petrova na Praze 4, hrál na zobcovou flétnu a zpíval v dětském pěveckém sboru Jiřičky. Začátkem roku 2024 přešel na hru na klarinet pod vedením MgA. Jana Czecha. Kromě hudby se Ondra zúčastňuje cvičení v TJ Sokol Spořilov.
Daniel Vrbovec
Student 1. ročníku Pražské konzervatoře u profesora Miloše Orsona Štedroně. I když jej hudba zpočátku příliš nezajímala, okolo čtrnáctého roku života propadl jejímu kouzlu a nedlouho na to začal vytvářet i své vlastní skladby. Od dob studií na gymnáziu pravidelně bere lekce kompozice od Jaroslava Krčka. Hraje na kytaru (klasickou i elektrickou), příčnou flétnu a klavír.
Hudba pro dechové kvinteto a smyčce (2023)
Hudba pro dechové kvinteto a smyčce je skladba symfonického charakteru. Skládá se ze čtyř kontrastních vět, založených na interakci smyčcového orchestru s flétnou, hobojem, klarinetem, fagotem a lesním rohem. Zásadním prvkem díla je (místy velmi přísná) modální harmonie, jenž hudbě dodává patřičný exotický ráz. Autor dílo věnuje svému laskavému učiteli p. Jaroslavu Krčkovi, pod jehož vedením skladba vznikla.
Karel Vrtiška
Karel Vrtiška studoval na ZUŠ Ilji Hurníka u prof. M. Tomanové, Hudební škole hlavního města Prahy u prof. J. Tomana a Akademii múzických umění u doc. B. Krajného a prof. M. Kasíka. Je absolventem magisterského studia na Hochschule für Musik v Norimberku u prof. W. Manze.
Získal titul laureáta na soutěžích Beethovenův Hradec (2009), soutěže V. Nováka v Kamenici nad Lipou (2010), Mezinárodní smetanovské klavírní soutěži v Plzni (2014) a 2. cenu na Mezinárodní interpretační soutěži Beethovenův Hradec (2016).
Sólově vystupoval pod vedením dirigenta P. Freemana, M. Ivanoviče, L. Peška, P. Vrábela, K. Jawamota, za hudebního doprovodu Českého národního orchestru, Orchestru Berg, Komorního orchestru pražských symfoniků, Komorní filharmonie Pardubice, Plzeňské filharmonie a Moravské filharmonie Olomouc.
Natáčel pro televizní společnost BBC, Český rozhlas a Českou televizi. Zúčastnil se mistrovských interpretačních kurzů P. Badura-Skody, G. Ohlssona, W. Askenazyho a A. Gavrilova. V rámci masterclass P. Zukermana v kanadské Ottawě vystoupil na závěrečných koncertech v Tabaret Hall a National Arts Centre.
Se sólovým klavírním recitálem se představil na MHF Pražské jaro, v abonentních cyklech České filharmonie, Moravské filharmonie Olomouc, Filharmonie Bohuslava Martinů a na festivalu Bach for All.
Vedle sólové hry se věnuje i hudbě komorní – vystoupil na mezinárodním festivalu komorní hudby Vesna v Rossiji, na Studentském hudebním festivalu v japonském Kyotu a vystoupil na prezentaci pražských uměleckých vysokých škol s názvem „Prague Art Academies: Independent Spirits“ v Českém centru v New Yorku.
V současné době působí na Katedře klavírní spolupráce Hudební a taneční fakulty AMU a na Gymnáziu a hudební škole hl. m. Prahy.
Martin Zdvihal
Na housle začal hrát v šesti letech pod vedením své babičky Miloslavy Zdvihalové na ZUŠ Pardubice, Havlíčkova. Ještě jako žák se třikrát stal laureátem ústředního kola soutěže základních uměleckých škol, získal také 3. místo na mezinárodní soutěži Les Cles d‘ Or. V současné době je studentem 4. ročníku pardubické konzervatoře ve třídě MgA. Ivy Svobodové Kramperové. Opakovaně se zúčastnil letní Akademie Václava Hudečka v Luhačovicích. Mezi jeho největší úspěchy patří například vítězství v mezinárodní soutěži Pro Bohemia v Ostravě (2023) nebo první cena na mezinárodní soutěži Prime Violin (2024). Jeho největší zálibou jsou kromě hudby československé mopedy Babetta.
Marie Zdvihalová
Marie Zdvihalová (nar. 2008) pochází z hudební rodiny. Na housle začala hrát v necelých třech letech pod vedením své babičky Miloslavy Zdvihalové. Již jako žákyně Základní umělecké školy Pardubice, Havlíčkova 925 získala několik ocenění na hudebních soutěžích. V roce 2017 se stala laureátkou ústředního kola Soutěže žáků ZUŠ v Liberci a v roce 2019 si přivezla druhou cenu z ústředního kola Soutěže ZUŠ v komorní hře (ve spolupráci s bratrem Martinem Zdvihalem a varhaníkem Danielem Neradem). S úspěchem se zúčastnila také mezinárodní soutěže Golden Keys v Praze, kde získala stříbrnou medaili a online soutěže Chci Tě slyšet. V létě 2024 absolvovala 28. ročník Akademie Václava Hudečka v Luhačovicích. V současné době je studentkou druhého ročníku pardubické konzervatoře v houslové třídě MgA. Ivy Svobodové Kramperové.
Tomáš Židek
MgA. Tomáš Židek Ph.D. (*1981) pochází z hudební rodiny. Je syn vynikajícího flétnisty i hudebního skladatele Petra Židka (*1942) a vnuk dlouholetého ředitele chrudimského kůru a komponisty Karla Židka (1912 – 2001) ‒ u obou získal základy hudebního vzdělání a zejména pak na ZUŠ J. N. Filcíka Chrast u učitele Jana Licka. Absolvoval Konzervatoř Pardubice, kde studoval nejprve hru na violu, později také obligátně hru na varhany a zejména dirigování (O. Tvrdý, V. Novák). Ve studiu posledního jmenovaného oboru pokračoval na HAMU v Praze (P. Vronský, R. Eliška, Ch. O. Monroue, H. Farkač, L. Svárovský, L. Mátl, J. Chvála, J. Kuchiňka, N. Baxa, v doktorském studiu T. Koutník). Zúčastnil se rovněž mistrovských dirigentských kurzů u prof. M. Stringera v rakouském Badenu. Jako dirigent spolupracoval s Pražským komorním sborem a předními českými orchestry: Filharmonie B. Martinů Zlín, Severočeská filharmonie Teplice, Plzeňská filharmonie či Jihočeská filharmonie České Budějovice. Vedle symfonických projektů také dirigentsky působil v Divadle F. X. Šaldy v Liberci. V současnosti pravidelně spolupracuje s Komorní filharmonií Pardubice a Filharmonií Hradec Králové. Od ledna 2008 je dramaturgem Chrudimských hudebních pátků a od roku 2009 pedagogem Konzervatoře Pardubice, kde dnes působí jako vedoucí dirigentského oddělení, dirigent a pedagog hudební teorie. Roku 2018 se stal v této instituci zástupcem ředitele. V roce 1999 založil smíšený pěvecký sbor Salvátor, od září 2010 je dirigentem a uměleckým vedoucím Vysokoškolského uměleckého souboru Pardubice. Vedle jiných aktivit působí jako ředitel kůru při chrudimském arciděkanství. Příležitostně se věnuje i kompozici a muzikologii.
Sledujte nás